Active Topics

Aduh ! Sakit kepala ku ☀️

Penjagaan Kesihatan Diri Dan Kebersihan Diri

Moderator: faziaspec

Post Reply
User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Mejor General
Mejor General
Malaysia
Posts in topic: 4
Posts: 4322
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 78 times
Gender:

PINGAT

Aduh ! Sakit kepala ku ☀️

Post by zylajasmine » Tue Dec 25, 2018 10:33 am

Sis SS:
Salam semua😊

Hilangkan sakit kepala tanpa ubat tahan sakit
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱

Ubat tahan sakit bukan cara yang terbaik untuk menghilangkan sakit kepala
Sumber: Asyraf Roslan Astro Awani


😫SAKIT kepala atau migrain bukan sesuatu yang menyenangkan. Bukan sahaja ia boleh menganggu tugas seharian, malah boleh membuatkan kita hilang selera makan dan juga meningkatkan tekanan.

💆Selalunya apabila mengalami sakit kepala atau migrain, benda pertama yang selalunya kita cari ialah ubat tahan sakit.💊

💡Namun tahukah anda, sakit kepala yang ringan boleh dikurangkan tanpa ubat tahan sakit?

Ini lima petua alternatif untuk mengurangkan gejala sakit kepala:


💜Limau Kasturi💜

Ini merupakan petua orang lama. Apa yang anda perlu lakukan ialah ambil limau kasturi yang sudah dibelah dah perahkan limau tersebut di atas kepala sambil meramasnya.

Kemudian kulit limau kasturi yang telah diperah itu dimasukkan ke dalam mangkuk berisi air bersih dan direndam buat seketika.

Kemudian tuangkan air itu ke atas kepala dan //bandan selepas selesai meramas air perahan limau tersebut.


💙Ais💙

Ais juga boleh digunakan untuk melegakan sakit kepala. Anda hanya perlu gunakan pek ais atau sekiranya tiada, gunakan sahaja ais yang dibalut dengan kain, dan anda gosokkan di leher dan kepala anda untuk merehatkan ketegangan di kepala anda.

💚Rehatkan Diri💚

Kalau anda rasa stres semasa kerja , apa kata anda rehatkan diri dahulu. Berehat lima ke 15 minit, ambil masa ini untuk minum air atau dengar lagu-lagu yang boleh membuat minda anda berehat seketika. Atau ambil masa selama 30 minit untuk tidur seketika, walaupun hanya 30 minit ia mampu memberikan kesegaran kepada badan anda dan bekerja seperti biasa.


💛Rendam kaki dalam air panas💛

Lagi satu cara hilangkan sakit kepala adalah dengan merendamkan kaki anda di dalam bekas air panas. Dengan ini anda boleh menarik pengaliran darah ke bahagian bawah badan dan dapat mengurangkan tekanan ke atas bahagian kepala anda.

Selepas rawatan rendaman kaki selama 30 minit, anda dapat rasakan kelegaan dari sakit kepala tadi. Cara hilangkan sakit kepala dengan cara rendam kaki ini sesuai dilakukan di rumah sahaja. Jika di pejabat, tentu sekali sukar!

❤Kurangkan MSG❤

Monosodium glutamat (MSG) ditambah dalam makanan untuk meningkatkan rasa. Ia berasal dari asid amino, dipanggil asid glutamik, yang wujud secara semula jadi dalam pelbagai jenis makanan. Ramai orang yang mengalami sakit kepala mendapati bahawa makanan yang mengandungi MSG mencetuskan migrain atau lain-lain jenis sakit kepala, mungkin disebabkan oleh hakikat bahawa ia merangsang neuron. Jadi kurangkan pengambilan MSG dalam makanan juga mampu mengelakkan anda dari sakit kepala dan migrane .


☝Jangan lupa juga untuk mengamalkan gaya hidup sihat dan minum air masak mengikut keperluan badan anda setiap hari.

Ini merupakan cadangan kepada anda untuk mengurangkan sakit kepala atau migrane, tetapi sekiranya sakit kepala anda masih lagi teruk , jangan lupa untuk berjumpa doktor untuk
mendapatkan khidmat nasihat dari mereka.

Selamat Mencuba🌹
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

Matasepet
Ahli Forum
Mejor
Mejor
Negeri Selangor, Malaysia
Posts in topic: 1
Posts: 1627
Joined: Thu Nov 22, 2018 11:25 am
Mood:
Has thanked: 7 times
Gender:

Re: Aduh ! Sakit kepala ku ☀️

Post by Matasepet » Sun Dec 30, 2018 2:11 pm

Aduh...Sakit Kepalaku....

Ouch..!! Sakit kepala yang amat menyerang. Aduhai...spoil la..tengah-tengah waktu memuncak (banyak kerja la sangat kan) nie, ada je penyakit yang datang. Sebenarnya daku bukan lah seorang yang selalu dapat sakit kepala nie.. Semenjak dua menjak nie je & rasa sakit tu akan menyerang tiba-tiba. Kesakitan yang amat sangat di sebelah bahagian kepala sahaja dalam 3-5 saat  lepas tu reda. Then dia datang lagi..
Daku gooogle punya gooooogle dapat la beberapa artikel tentang sakit kepala sebelah nie. Daku malas nak kopi & pasta, so u all baca la artikel nie.





Sakit kepala ialah rasa sakit dalam kepala. Ia merupakan masalah kesihatan yang paling lazim berlaku dan paling banyak jenisnya.
EVOS(Zxuan) 8-) :ugeek:

User avatar
nananazeri
Ahli Forum
Mejor
Mejor
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 2
Posts: 1606
Joined: Thu Nov 22, 2018 10:33 am
Mood:
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times
Gender:

Re: Aduh ! Sakit kepala ku ☀️

Post by nananazeri » Sun Dec 30, 2018 3:46 pm

Bagi mereka yang sering sakit kepala secara berulang-ulang, anda boleh mendapatkan rawatan akupuntur sebagai cara untuk hilangkan sakit kepala. Mengikut fahaman akupuntur, jarum kecil yang dimasukkan di bawah permukaan kulit dapat menyelaraskan kembali aliran tenaga atau qi di dalam badan.

Ia juga dapat mencegah sakit kepala daripada berlaku serta merupakan rawatan yang mempunyai kesan sampingan yang sedikit. Kami percaya, cara hilangkan sakit kepala guna teknik akupuntur sangat berkesan. Belum cuba, belum tahu!

TAMBAHAN LAGI
Nn🙈💜

User avatar
nananazeri
Ahli Forum
Mejor
Mejor
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 2
Posts: 1606
Joined: Thu Nov 22, 2018 10:33 am
Mood:
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times
Gender:

Re: Aduh ! Sakit kepala ku ☀️

Post by nananazeri » Sun Dec 30, 2018 3:53 pm

MINUM AIR ELEKTROLIT

Tidak kurang juga ada orang melaporkan dengan meminum air elektrolit, seperti 100 Plus dan Revive. Ia dapat mengembalikan bendalir dan tenaga dalam badan, dan merupakan salah satu cara untuk hilangkan sakit kepala. Memandangkan air tersebut mengandungi gula dan kandungan tenaga yang agak tinggi, elakkan dari mengambilnya dalam kuantiti yang banyak. Cukuplah sekadar dapat mengatasi sakit kepala tadi dan bukan jadikannya minuman harian.
Nn🙈💜

abdrahim
Ahli Forum
Koperal
Koperal
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 1
Posts: 188
Joined: Tue Dec 25, 2018 8:15 pm
Mood:
Has thanked: 13 times
Gender:

Re: Aduh ! Sakit kepala ku ☀️

Post by abdrahim » Sun Dec 30, 2018 4:42 pm

ubat ape yang sesuai .. untuk sakit kepala eh

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Mejor General
Mejor General
Malaysia
Posts in topic: 4
Posts: 4322
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 78 times
Gender:

PINGAT

Re: Aduh ! Sakit kepala ku ☀️

Post by zylajasmine » Sun Feb 10, 2019 11:11 am

Ketahui 10 Jenis Dan Punca Sakit Kepala Yang Sering Mengganggu Korang
@Petuadankesihatan


Rasa pening kepada terjadi kepada semua orang, dan ia sangat menjengkelkan. Ada yang ringan-ringan dan ada yang teruk, rasa sakit di satu bahagian kepala atau keseluruhan. Bagaimana rasanya sekalipun, siapa sahaja yang suka rasa pening kepala kan?

Boleh menganggu aktiviti harian kita, apa yang korang tak sedar sebenarnya pening ini bukan hanya sekadar rasa pusing kepala sahaja. Ada beberapa jenis yang datang daripada punca berbeza. 

Setiap jenis pening kepala yang korang alami ada kesannya tersendiri tau, Daripada sakit dikepala boleh memberi kesan terhadap tubuh badan lain. Jangan pandang remeh tau!

Alahan adalah punca utama sakit kepala, ia kerana disebabkan penyumbatan sinus dan tekanan di kepala. Pening alahan akan menyebabkan mata berair, mata gatal, dan sakit yang biasanya dirasai di seluruh kepala dan muka. Jika korang mengalami alahan bermusim, anda mungkin mempunyai ini.

Image
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Mejor General
Mejor General
Malaysia
Posts in topic: 4
Posts: 4322
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 78 times
Gender:

PINGAT

Re: Aduh ! Sakit kepala ku ☀️

Post by zylajasmine » Sun Feb 10, 2019 11:14 am

Image

Sakit kepala ini biasanya dirasai di dahi, sekitar mata, dan di pipi. Pening sinus boleh dibersihkan dengan antibiotik dan / atau dekongestan hidung.
@Petuadankesihatan


Jika tidak memberi sebarang kesan selepas pengambilan ubat-ubatan ini, berbincang dengan doktor untuk memastikan tidak ada isu dalaman seperti penyelewengan septum.

Jika korang tertekan, korang mungkin merasa sakit seluruh dahi. Pening ini biasanya datang semasa tempoh tekanan dan kebimbangan, seperti bekerja terlalu keras atau sedang melalui masa yang emosional.

Pengurusan tekanan adalah cara terbaik untuk mencegah pening ini. Tidur yang cukup adalah penting dalam menenangkan diri.

Kesakitan pening Cluster ini biasanya dapat dirasai di sekitar mata. Ia boleh menyebabkan mata berair dan juga boleh menyebabkan hidung tersumbat.

Serangan Cluster selalunya berlaku dalam kalangan lelaki berbanding wanita. Tidak ada sebab yang sebenar diketahui, ia mungkin genetik, alkohol dan merokok.
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Mejor General
Mejor General
Malaysia
Posts in topic: 4
Posts: 4322
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 78 times
Gender:

PINGAT

Re: Aduh ! Sakit kepala ku ☀️

Post by zylajasmine » Sun Feb 10, 2019 11:15 am

Image

3 jenis sakit kepala yang berisiko tinggi menjadi stroke.
@Petuadankesihatan

@Petuadankesihatan


Kalau korang minum banyak kopi, mungkin korang akan sedar ada rasa pening sikit-sikit . Ini adalah tanda yang korang diserang Caffeine Withdrawal ataupun lebih dikenali sebagai 'mabuk kopi'

Sakit kepala akan rasa berdenyut disebabkan saluran darah yang telah dipenuhi oleh kafein. Cara terbaik untuk menghentikannya ini adalah mengurangkan pengambilan kafein. Dalam kes-kes yang teruk,korang kena berhenti terus

Migrain biasanya penyakit turun temurun daripada keluarga. Kesakitan selalunya dirasai di sebelah kepala sahaja. Serangan Migrain boleh berlaku antara empat hingga 72 jam, dan boleh menghalang aktiviti setiap hari.

Sesetengah orang mengalami loya, muntah dan sensitif kepada cahaya dan / atau bunyi. Migrain biasanya dirawat dengan ubat-ubatan, dan biofeedback.

Pening jenis Tension ini adalah jenis yang paling biasa dan biasanya dirasai di bahagian kanan kiri kepala, belakang kepala, dan ke bawah leher.  Biasanya boleh dikurangkan dengan aspirin atau lain-lain ubat penahan sakit over-the-kaunter.

Tension mungkin disebabkan oleh tekanan pada otot dan tisu penghubung di leher dan kulit kepala, juga boleh disebabkan oleh kedua-dua tekanan fizikal dan emosi. 

TMJ berpunca daripada pengecutan otot di dalam temples dan rahang, dan juga boleh datang dengan bunyi klik pedih di bahagian kanan dan kiri kepada apabila rahang bergerak.Ia biasanya disebabkan oleh rahang berada di luar jajaran yang menjadi punca ketegangan.

Sakit kepala yang datang pada masa yang sama seperti sakit perut mungkin disebabkan oleh sesuatu yang korang makan. Kelaparan juga boleh menyebabkan sakit kepala tau! Pening ini juga boleh disebabkan oleh alahan makanan dan sensitiviti, dan juga untuk bahan tambahan.

Pengambilan alkohol juga akan menyebabkan pening ini, ia dirasai di seluruh dahi dan di mata dandi bahagian temples.Jika korang rasai ini dengan kerap, dapatkan bantuan pakar pemakanan, nilai semula diet korang

Ia adalah  radang pada lapisan dalam arteri, dan biasanya dijumpai di dalam arteri di kepala, biasanya sekitar temples yang menyebabkan sakit kepala dan kulit kepala menjadi kelembutan, sakit rahang dan masalah penglihatan.

Tanpa rawatan, ia juga boleh menyebabkan kehilangan penglihatan dan peningkatan risiko strok.
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

Post Reply

Return to “Penjagaan Kesihatan Diri”