Active Topics

Tips Diet

Penjagaan Kesihatan Diri Dan Kebersihan Diri

Moderator: faziaspec

Post Reply
User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 12
Posts: 3268
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 69 times
Gender:

PINGAT

Tips Diet

Post by zylajasmine » Tue Dec 25, 2018 5:01 pm

Makan Nasi Sesenduk Tapi Kenyang Macam Sepinggan, 10 Point Ini Anda Wajib Tahu Sebelum Nak Mula Diet


Image
Nasi merupakan makanan utama bagi rakyat Malaysia. Pergilah mana-mana kedai makan pasti akan menjadikan nasi sebagai menu utama.

Nasi dan rakyat Malaysia sememangnya tidak boleh dipisahkan. Inilah yang menjadi masalah kepada mereka yang hendak kuruskan badan.

Kita semua tahu, nasi merupakan pembekal tenaga kepada badan. Namun, jika diambil berlebihan ia akan menyumbang kepada masalah kegemukan.

Sudah tu, macam mana nak kurus kalau diri sendiri tidak boleh berpisah dengan nasi?

Mujurlah ada orang yang baik hati hendak kongsikan tips. Lelaki ini kongsi 10 point penting, bagaimana dengan hanya makan nasi sesenduk tapi boleh kenyang macam makan sepinggan.

Menarik bukan? Jom baca apa 10 point tersebut.
Image

Tips Makan Nasi Sesenduk Tapi Kenyang Macam Sepinggan


Makin ramai nak jaga badan, bagus. Tapi kita orang Malaysia, makan nasi dah jadi macam salah satu rukun negara. Susah betul nak kurangkan apatah lagi tinggalkan. Mungkin tips aku ni boleh bantu.

1. Minum air lebih kurang 10-20 minit sebelum makan. Minum paling tidak 500ml air. Supaya perut dah diisi sesuatu. Memang rasa mual dan muak tapi itu yang kita nak. Supaya perut tak meragam minta diisi banyak-banyak.

2. Ambil sesenduk nasi & lauk pula ambil yang berkuah. Lagi cantik kalau sayur sama portion atau gandakan dari nasi tadi. Bagi yang tak makan sayur, gandakan sekali ganda lauk daripada biasa.

Contohnya ayam jadi dua ketul. Pokoknya, ratio adalah 1 senduk nasi: 2 senduk sayur: 2 ketul lauk

3. Tujuan ganda lauk adalah bagi perut kenyang dengan lauk instead of nasi. Lauk berkuah pula ambillah sup, tomyam elak yang berlemak santan, nanti jadi masalah lain pula. Nak kurus kena berkorban sikit.

4. Makan dengan perlahan. Otak perlukan lebih kurang 20 minit untuk terima signal perut dah kenyang. Makan tergesa-gesa hanya buatkan kita makan lebih had. Kalau korang perasan, lepas setengah jam baru rasa perut penuh gila dan menyesal termakan banyak. Betul tak?

5. Minum air lebih kurang 5 minit selepas makan. Ini akan pastikan mana-mana nafsu dan kekosongan terisi dengan air. Yang bagusnya, 500ml air sebelum dan 500ml selepas makan dah buatkan korang minum 1L air sehari. Air bagus untuk pencernaan dan nyah toksin.

6. Lepas makan pun rasa lapar? Tahan dulu. Tunggu kejap sebab otak masih menerima signal perut dah ada isi atau tak. Ingat tujuan makan untuk kenyang. Bukan nak bina perut sentak macam busut.

7. Lebihkan air atau isi perut dengan snek kecil. Makan dengan kerap bermaksud bukan kerap makan nasi. Tapi kerap isi perut dengan sesuatu. Mungkim boleh kunyah buah, salad, kekacang atau apa-apa jajan rendah kalori dan gula. Ini bantu perut dan mulut tak boring.

8. Bayangkan sarapan sesenduk nasi, tengahari sesenduk dan malam sesenduk, secara purata, satu pinggan nasi adalah 3 senduk. Dengan teknik ni, korang macam makan sehari satu pinggan nasi sahaja. Wow!

9. Cara ni aku buat dulu sebelum aku masuk Fasa 1 Atkins. Macam yang kita tahu, Atkins amalkan disiplin very minimum carbs (20g carbs sahaja bagi Fasa 1). Tapi kalau tak mampu tahan Atkins, mulakan dengan kurangkan nasi je sebab nasi ni kita ambil melampau-lampau tanpa sedar.

10. Betul nasi tak menggemukkan tapi cara kita makan tu yang menggemukkan. Biar makan nasi sesenduk daripada konon tak nak makan nasi terus. Takut kecundang waktu lewat petang. End up kau melantak sebesen nasi dan ayat biasa kita “alamak, minggu depan jelah start diet”.



Sumber: Naufal Antezim
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 13
Posts: 3424
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 17 times
Gender:

PINGAT

Re: Tips Diet

Post by Nursahirah74 » Tue Dec 25, 2018 10:18 pm

zylajasmine wrote:
Tue Dec 25, 2018 5:01 pm
Makan Nasi Sesenduk Tapi Kenyang Macam Sepinggan, 10 Point Ini Anda Wajib Tahu Sebelum Nak Mula Diet


Image
Nasi merupakan makanan utama bagi rakyat Malaysia. Pergilah mana-mana kedai makan pasti akan menjadikan nasi sebagai menu utama.

Nasi dan rakyat Malaysia sememangnya tidak boleh dipisahkan. Inilah yang menjadi masalah kepada mereka yang hendak kuruskan badan.

Kita semua tahu, nasi merupakan pembekal tenaga kepada badan. Namun, jika diambil berlebihan ia akan menyumbang kepada masalah kegemukan.

Sudah tu, macam mana nak kurus kalau diri sendiri tidak boleh berpisah dengan nasi?

Mujurlah ada orang yang baik hati hendak kongsikan tips. Lelaki ini kongsi 10 point penting, bagaimana dengan hanya makan nasi sesenduk tapi boleh kenyang macam makan sepinggan.

Menarik bukan? Jom baca apa 10 point tersebut.
Image

Tips Makan Nasi Sesenduk Tapi Kenyang Macam Sepinggan


Makin ramai nak jaga badan, bagus. Tapi kita orang Malaysia, makan nasi dah jadi macam salah satu rukun negara. Susah betul nak kurangkan apatah lagi tinggalkan. Mungkin tips aku ni boleh bantu.

1. Minum air lebih kurang 10-20 minit sebelum makan. Minum paling tidak 500ml air. Supaya perut dah diisi sesuatu. Memang rasa mual dan muak tapi itu yang kita nak. Supaya perut tak meragam minta diisi banyak-banyak.

2. Ambil sesenduk nasi & lauk pula ambil yang berkuah. Lagi cantik kalau sayur sama portion atau gandakan dari nasi tadi. Bagi yang tak makan sayur, gandakan sekali ganda lauk daripada biasa.

Contohnya ayam jadi dua ketul. Pokoknya, ratio adalah 1 senduk nasi: 2 senduk sayur: 2 ketul lauk

3. Tujuan ganda lauk adalah bagi perut kenyang dengan lauk instead of nasi. Lauk berkuah pula ambillah sup, tomyam elak yang berlemak santan, nanti jadi masalah lain pula. Nak kurus kena berkorban sikit.

4. Makan dengan perlahan. Otak perlukan lebih kurang 20 minit untuk terima signal perut dah kenyang. Makan tergesa-gesa hanya buatkan kita makan lebih had. Kalau korang perasan, lepas setengah jam baru rasa perut penuh gila dan menyesal termakan banyak. Betul tak?

5. Minum air lebih kurang 5 minit selepas makan. Ini akan pastikan mana-mana nafsu dan kekosongan terisi dengan air. Yang bagusnya, 500ml air sebelum dan 500ml selepas makan dah buatkan korang minum 1L air sehari. Air bagus untuk pencernaan dan nyah toksin.

6. Lepas makan pun rasa lapar? Tahan dulu. Tunggu kejap sebab otak masih menerima signal perut dah ada isi atau tak. Ingat tujuan makan untuk kenyang. Bukan nak bina perut sentak macam busut.

7. Lebihkan air atau isi perut dengan snek kecil. Makan dengan kerap bermaksud bukan kerap makan nasi. Tapi kerap isi perut dengan sesuatu. Mungkim boleh kunyah buah, salad, kekacang atau apa-apa jajan rendah kalori dan gula. Ini bantu perut dan mulut tak boring.

8. Bayangkan sarapan sesenduk nasi, tengahari sesenduk dan malam sesenduk, secara purata, satu pinggan nasi adalah 3 senduk. Dengan teknik ni, korang macam makan sehari satu pinggan nasi sahaja. Wow!

9. Cara ni aku buat dulu sebelum aku masuk Fasa 1 Atkins. Macam yang kita tahu, Atkins amalkan disiplin very minimum carbs (20g carbs sahaja bagi Fasa 1). Tapi kalau tak mampu tahan Atkins, mulakan dengan kurangkan nasi je sebab nasi ni kita ambil melampau-lampau tanpa sedar.

10. Betul nasi tak menggemukkan tapi cara kita makan tu yang menggemukkan. Biar makan nasi sesenduk daripada konon tak nak makan nasi terus. Takut kecundang waktu lewat petang. End up kau melantak sebesen nasi dan ayat biasa kita “alamak, minggu depan jelah start diet”.



Sumber: Naufal Antezim


Hmmm sapa rasa nak diet tu ye :?: :?: boleh la amalkan tips tersebut ye 😆😆
💕 Ara 💕

Iskandar
Ahli Forum
Koperal
Koperal
Malaysia
Posts in topic: 1
Posts: 197
Joined: Tue Dec 25, 2018 6:36 pm
Has thanked: 9 times

Re: Tips Diet

Post by Iskandar » Tue Dec 25, 2018 10:27 pm

[quote=Nursahirah74 post_id=3976 time=1545747534 user_id=79]
[quote=zylajasmine post_id=3823 time=1545728479 user_id=49]
[color=#400080][quote][size=150] Makan Nasi Sesenduk Tapi Kenyang Macam Sepinggan, 10 Point Ini Anda Wajib Tahu Sebelum Nak Mula Diet[/size][/quote][/color]


[center][url=https://ibb.co/s2w5j8T][img]https://i.ibb.co/568YTbQ/Makan-Nasi-Ses ... 52x440.jpg[/img][/url][/center]

Nasi merupakan makanan utama bagi rakyat Malaysia. Pergilah mana-mana kedai makan pasti akan menjadikan nasi sebagai menu utama.

Nasi dan rakyat Malaysia sememangnya tidak boleh dipisahkan. Inilah yang menjadi masalah kepada mereka yang hendak kuruskan badan.

Kita semua tahu, nasi merupakan pembekal tenaga kepada badan. Namun, jika diambil berlebihan ia akan menyumbang kepada masalah kegemukan.

Sudah tu, macam mana nak kurus kalau diri sendiri tidak boleh berpisah dengan nasi?

Mujurlah ada orang yang baik hati hendak kongsikan tips. Lelaki ini kongsi 10 point penting, bagaimana dengan hanya makan nasi sesenduk tapi boleh kenyang macam makan sepinggan.

Menarik bukan? Jom baca apa 10 point tersebut.

[center][url=https://ibb.co/fN4skF3][img]https://i.ibb.co/my639Tn/Makan-Nasi-Ses ... Diet-3.jpg[/img][/url][/center]
[size=150]
[b]Tips Makan Nasi Sesenduk Tapi Kenyang Macam Sepinggan[/b][/size]

Makin ramai nak jaga badan, bagus. Tapi kita orang Malaysia, makan nasi dah jadi macam salah satu rukun negara. Susah betul nak kurangkan apatah lagi tinggalkan. Mungkin tips aku ni boleh bantu.

1. Minum air lebih kurang 10-20 minit sebelum makan. Minum paling tidak 500ml air. Supaya perut dah diisi sesuatu. Memang rasa mual dan muak tapi itu yang kita nak. Supaya perut tak meragam minta diisi banyak-banyak.

2. Ambil sesenduk nasi & lauk pula ambil yang berkuah. Lagi cantik kalau sayur sama portion atau gandakan dari nasi tadi. Bagi yang tak makan sayur, gandakan sekali ganda lauk daripada biasa.

Contohnya ayam jadi dua ketul. Pokoknya, ratio adalah 1 senduk nasi: 2 senduk sayur: 2 ketul lauk

3. Tujuan ganda lauk adalah bagi perut kenyang dengan lauk instead of nasi. Lauk berkuah pula ambillah sup, tomyam elak yang berlemak santan, nanti jadi masalah lain pula. Nak kurus kena berkorban sikit.

4. Makan dengan perlahan. Otak perlukan lebih kurang 20 minit untuk terima signal perut dah kenyang. Makan tergesa-gesa hanya buatkan kita makan lebih had. Kalau korang perasan, lepas setengah jam baru rasa perut penuh gila dan menyesal termakan banyak. Betul tak?

5. Minum air lebih kurang 5 minit selepas makan. Ini akan pastikan mana-mana nafsu dan kekosongan terisi dengan air. Yang bagusnya, 500ml air sebelum dan 500ml selepas makan dah buatkan korang minum 1L air sehari. Air bagus untuk pencernaan dan nyah toksin.

6. Lepas makan pun rasa lapar? Tahan dulu. Tunggu kejap sebab otak masih menerima signal perut dah ada isi atau tak. Ingat tujuan makan untuk kenyang. Bukan nak bina perut sentak macam busut.

7. Lebihkan air atau isi perut dengan snek kecil. Makan dengan kerap bermaksud bukan kerap makan nasi. Tapi kerap isi perut dengan sesuatu. Mungkim boleh kunyah buah, salad, kekacang atau apa-apa jajan rendah kalori dan gula. Ini bantu perut dan mulut tak boring.

8. Bayangkan sarapan sesenduk nasi, tengahari sesenduk dan malam sesenduk, secara purata, satu pinggan nasi adalah 3 senduk. Dengan teknik ni, korang macam makan sehari satu pinggan nasi sahaja. Wow!

9. Cara ni aku buat dulu sebelum aku masuk Fasa 1 Atkins. Macam yang kita tahu, Atkins amalkan disiplin very minimum carbs (20g carbs sahaja bagi Fasa 1). Tapi kalau tak mampu tahan Atkins, mulakan dengan kurangkan nasi je sebab nasi ni kita ambil melampau-lampau tanpa sedar.

10. Betul nasi tak menggemukkan tapi cara kita makan tu yang menggemukkan. Biar makan nasi sesenduk daripada konon tak nak makan nasi terus. Takut kecundang waktu lewat petang. End up kau melantak sebesen nasi dan ayat biasa kita “alamak, minggu depan jelah start diet”.



Sumber: Naufal Antezim
[/quote]



Hmmm sapa rasa nak diet tu ye :?: :?: boleh la amalkan tips tersebut ye 😆😆
[/quote]

Sapa nak ikut tip ini

abdrahim
Ahli Forum
Koperal
Koperal
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 1
Posts: 167
Joined: Tue Dec 25, 2018 8:15 pm
Mood:
Has thanked: 9 times
Gender:

Re: Tips Diet

Post by abdrahim » Tue Dec 25, 2018 10:31 pm

Jom kita diet sama sama

Terdapat pelbagai cara atau kaedah yang dapat dipraktikkan untuk mendapatkan berat badan yang ideal atau kuruskan badan dengan cepat. Berikut adalah cara-cara bagaimana untuk menguruskan badan dengan cepat :-


1. Mengurangkan pengambilan makanan berkarbohidrat tinggi seperti nasi.

Makan nasi sekali dalam sehari sudah memadai untuk keperluan tubuh kita. Kadar pengambilan juga perlu sederhana tidak terlalu sedikit atau banyak.

2. Memperbanyakkan makan buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin.

Kandungan serat atau fiber di dalamnya dapat melancarkan sistem kumuh badan manusia. Paling penting serat tidak dapat menggemukkan.

3. Sarapan di awal pagi dengan meminum kopi atau jus buah-buahan.

Lemak di dalam badan akan lebih mudah terbakar dengan meminum kopi.

4. Jangan amalkan memakan jajan atau snek di waktu malam sebelum tidur.

Badan akan menyimpan lemak ketika waktu malam, lebih-lebih lagi waktu tidur kerana tiada apa-apa aktiviti yang dilakukan semasa tidur.

5. Berhenti atau kurangkan meminum air berkarbornat.

Ini adalah kerana kandungan gas yang terdapat di dalam air itu mengembungkan perut. Ini akan mengakibatkan reaksi emosi yang mendorong kita untuk makan.

6. Amalkan meminum teh hijau ( Green tea ) setiap kali selepas makan.

Ini dapat membantu pembakaran lemak.

7. Ketika bangun tidur amalkan cara dengan bangun secara bangkit tubi ( Sit up ).

Duduk tenang dalam 30 saat kemudian teruskan dengan senaman bangkit tubi 10 kali sebanyak 3-5 set. Amalan ini dapat memecahkan lemak dengan pantas di bahagian perut ( Tummy ).

8. Lompat bintang ( Star jump ). 

Iaitu sebanyak 20 hingga 25 kali setiap jam.

9. Banyakkan meminum air limau ais.

Air sejuk memaksa tubuh kita membakar lebih kalori.

10.Berjalan atau mendaki selama 10 hingga 15 minit selepas makan.

Ia dapat membakar sukurang-kurangnya 100 kalori.

Kaedah-kaedah tersebut adalah cara paling mudah untuk menguruskan badan, tidak perlu berdiet dan bersenam dengan teruk.

 

User avatar
napisah
Global Moderator
Global Moderator
Koperal
Koperal
Negeri Kedah, Malaysia
Posts in topic: 3
Posts: 236
Joined: Wed Nov 21, 2018 11:35 am
Mood:
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Gender:

PINGAT

Re: Tips Diet

Post by napisah » Wed Dec 26, 2018 4:30 pm

abdrahim wrote:
Tue Dec 25, 2018 10:31 pm
Jom kita diet sama sama

Terdapat pelbagai cara atau kaedah yang dapat dipraktikkan untuk mendapatkan berat badan yang ideal atau kuruskan badan dengan cepat. Berikut adalah cara-cara bagaimana untuk menguruskan badan dengan cepat :-


1. Mengurangkan pengambilan makanan berkarbohidrat tinggi seperti nasi.

Makan nasi sekali dalam sehari sudah memadai untuk keperluan tubuh kita. Kadar pengambilan juga perlu sederhana tidak terlalu sedikit atau banyak.

2. Memperbanyakkan makan buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin.

Kandungan serat atau fiber di dalamnya dapat melancarkan sistem kumuh badan manusia. Paling penting serat tidak dapat menggemukkan.

3. Sarapan di awal pagi dengan meminum kopi atau jus buah-buahan.

Lemak di dalam badan akan lebih mudah terbakar dengan meminum kopi.

4. Jangan amalkan memakan jajan atau snek di waktu malam sebelum tidur.

Badan akan menyimpan lemak ketika waktu malam, lebih-lebih lagi waktu tidur kerana tiada apa-apa aktiviti yang dilakukan semasa tidur.

5. Berhenti atau kurangkan meminum air berkarbornat.

Ini adalah kerana kandungan gas yang terdapat di dalam air itu mengembungkan perut. Ini akan mengakibatkan reaksi emosi yang mendorong kita untuk makan.

6. Amalkan meminum teh hijau ( Green tea ) setiap kali selepas makan.

Ini dapat membantu pembakaran lemak.

7. Ketika bangun tidur amalkan cara dengan bangun secara bangkit tubi ( Sit up ).

Duduk tenang dalam 30 saat kemudian teruskan dengan senaman bangkit tubi 10 kali sebanyak 3-5 set. Amalan ini dapat memecahkan lemak dengan pantas di bahagian perut ( Tummy ).

8. Lompat bintang ( Star jump ). 

Iaitu sebanyak 20 hingga 25 kali setiap jam.

9. Banyakkan meminum air limau ais.

Air sejuk memaksa tubuh kita membakar lebih kalori.

10.Berjalan atau mendaki selama 10 hingga 15 minit selepas makan.

Ia dapat membakar sukurang-kurangnya 100 kalori.

Kaedah-kaedah tersebut adalah cara paling mudah untuk menguruskan badan, tidak perlu berdiet dan bersenam dengan teruk.

 
Boleh la abdrahim ikut tip ni. Nanti boleh la kurus.

User avatar
napisah
Global Moderator
Global Moderator
Koperal
Koperal
Negeri Kedah, Malaysia
Posts in topic: 3
Posts: 236
Joined: Wed Nov 21, 2018 11:35 am
Mood:
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Gender:

PINGAT

Re: Tips Diet

Post by napisah » Wed Dec 26, 2018 4:40 pm

Tips Diet Seimbang

1.Makanan Yang Seimbang Mengikut Piramid Makanan.

Terpulang kepada anda untuk ikut 100% piramid makanan yang sedia ada atau anda selalu bersenam untuk mengurangkan kolestrol dalam badan.
Amalan pemakanan yang seimbang membantu anda dari menghadapi risiko penyakit jantung, darah tinggi dan kencing manis. Penyakit ini sering timbul di waktu usia mencecah 30 an dan keatas. Paling kritikal iaitu pada usia tua.
Baca Juga: Cara Turunkan Darah Tinggi



2.Minum Air Yang Mencukupi Setiap Hari.

Seperti yang anda tahu badan kita sangat perlukan air untuk menjalani beberapa proses dalam badan. Minimum 3 liter sehari diperlukan untuk anda sebenarnya.


3. Lakukan Senaman

Lakukan senaman yang sesuai atau berjoging di sekitar tempat rekreasi pilihan anda supaya di masa lapang anda boleh kurangkan stress di masa bekerja. Jika anda tiada kesempatan untuk senaman. Sekurang-kurangnya anda menaiki tangga pejabat guna tangga atau berjalan kaki ke pejabat anda.
Baca Juga: Kesan Stress



4.Tidur Yang Mencukupi

Tidur yang mencukupi. Ini adalah kerana jika anda tidak mempunyai tidur yang mencukupi, kemungkinan anda akan lebih mudah untuk terdedah kepada risiko obesiti.


Read more: http://www.wom.my/kecantikan/tips-diet-seimbang/#ixzz5amFyKxJs
Follow us: @WOMDOTMY on Twitter | womenonlinemagz on Facebook

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 12
Posts: 3268
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 69 times
Gender:

PINGAT

Re: Tips Diet

Post by zylajasmine » Wed Dec 26, 2018 5:05 pm

Image
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 12
Posts: 3268
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 69 times
Gender:

PINGAT

Re: Tips Diet

Post by zylajasmine » Fri Dec 28, 2018 8:45 am

Image

Tips timbang berat badan
@Petuadankesihatan
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 12
Posts: 3268
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 69 times
Gender:

PINGAT

Re: Tips Diet

Post by zylajasmine » Fri Dec 28, 2018 8:46 am

Image

Cara nak elak makan berlebihan
@Petuadankesihatan
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 12
Posts: 3268
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 69 times
Gender:

PINGAT

Re: Tips Diet

Post by zylajasmine » Fri Dec 28, 2018 9:19 am

Image
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

Post Reply

Return to “Penjagaan Kesihatan Diri”