Active Topics

Cara cara mengawal kemarahan

Penjagaan Kesihatan Diri Dan Mental

Moderator: faziaspec

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 3
Posts: 4045
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 20 times
Gender:

PINGAT

Re: Cara cara mengawal kemarahan

Post by Nursahirah74 » Sat Jan 05, 2019 1:04 pm

Paktam wrote:
Sat Jan 05, 2019 1:03 pm
Nursahirah74 wrote:
Sat Jan 05, 2019 12:50 pm
Iskandar wrote:
Wed Dec 26, 2018 9:39 pm


Setiap manusia ada kelebihan dan kelemahan

Apa kelemahan manusia ye 😂😂
Cari kat googgle la


Ok , nanti kita tanya pakcik google ok
❤️ara 🐼

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Mejor General
Mejor General
Malaysia
Posts in topic: 1
Posts: 4468
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 79 times
Gender:

PINGAT

Re: Cara cara mengawal kemarahan

Post by zylajasmine » Wed Jan 23, 2019 7:03 pm

2 Kunci Utama Dari 4 Tips Kurangkan Tekanan
@Petuadankesihatan


Senaman merupakan satu pergerakan pada semua anggota badan yang dilakukan secara berulang-ulang kali secara terancang dan pada masa yang sama bertujuan bagi meningkatkan kecergasan fizikal. Senaman juga memerlukan pergerakan yang banyak dan malah ia melibatkan pengunaan tenaga yang lebih. Senaman juga banyak memberi kelebihan untuk tubuh badan kita. Sehari kita disarankan melakukan satu senaman sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari.

Cara yang terbaik bagi menjaga kesihatan diri adalah dengan melakukan senaman. Semua orang sudah tahu akan kebaikannya bersenam ini. Namun, masih ramaikan dikalangan anda yang bebar-benar serius ambil tahu aktiviti senaman apa yang harus dilakukan? Pakar perubatan juga sedia malum menjelaskan ubat yang paling penting bagi setiap orang adalah dengan mengamalkan senaman, memetik tempo.co.

Masalah yang timbul secara bersama-sama, misalnya banyak tugas kantor dan urusan keluarga, akan membuat kita lebih sulit untuk mengatasi stres. Saat kita sudah tak sanggup menghadapi masalah-masalah tersebut, bisa-bisa malah fisik yang tak kuat.Alasan yang selalu timbul adalah terperangkap dengan pekerjaan yang banyak sehingga tiada masa terluang dan sibuk menguruskan keluarga juga menjadi salah satu sebab membuat anda jarang bersenam. Kurangnya bersenam adalah salah satu faktor membuat kekuatan fizikan dan emosi anda lemah.

1. Meditasi


Meditasi adalah salah satu senaman ringkas yang boleh kita jadikan amalan dan bagi melepaskan tekanan kerja serta keletihan yang dilakukan seharian nagi mendapatkan minda yang lebih segar dan bertenaga. Cari tempat yang boleh memberikan ketenangan dan dekat dengan alam semulajadi. Disitu anda boleh mengosongkan semua bebanan kerja yang anda hadapi selama ini. Memiliki minda yang tenang juga boleh membuat diri kita menyelesaikan pelbagai masalah dengan mudah dan tenang.

2. Melakukan perkara yang digemari


Sekiranya anda kerap memikirkan segala permasalah yang ditanggung, itu yang menyebabkan anda kerap keletihan dan tidak bermaya. Kita seharusnya pandai menjaga diri dan menghindari dari berada dalam tekanan yang banyak. Kita boleh meluangkan masa dan melakukan perkara yang digemari bagi melupakan segala tekanan yang ditanggung. Contohnya, pergi bersiar-siar, mendengar musik yang disukai, bercuti ataupun luangkan masa dengan rakan-rakan karib.

3. Melakukan aktiviti olahraga


Melakukan aktiviti berolahraga yang seimbang juga boleh memberikan tubuh badan yang sihat dan kuat. Aktiviti olahraga juga boleh mengurangkan tekanan. Semasa melakukan aktiviti olahraga, tubuh badan akan turut mengeluarkan peluh ataupun hormon endorfin yang membantu supaya anda menjadi lebih tenang dan santai.

4. Beribadah


Semua yang berlaku pada kita semuanya sudah ditentukan oleh tuhan. Sekiranya kita melakukan banyak pekerjaan dan dapat banyak masalah, kita seharusnya menerima semua itu dengan hati yang ikhlas dan redha dengan segala ketentuan-Nya. Tuhan tidak akan memberi ujian di luar kemampuan kita. Malah kita juga akan mendapat pengajaran disebalik kesusahan yang kita hadapi. Dekatkanlah hati kita kepada Maha Pencipta. Dengan mengadu kepada-Nya, segala kecelaruan dan keresahan yang ditanggung selama ini boleh dikurangkan serba sedikit.
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 3
Posts: 4045
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 20 times
Gender:

PINGAT

Re: Cara cara mengawal kemarahan

Post by Nursahirah74 » Sun Jan 27, 2019 12:06 am

Susah tak nak kawal orang yang panas baran ni :?: :?:
❤️ara 🐼

Iskandar
Ahli Forum
Koperal
Koperal
Malaysia
Posts in topic: 4
Posts: 229
Joined: Tue Dec 25, 2018 6:36 pm
Has thanked: 9 times

Re: Cara cara mengawal kemarahan

Post by Iskandar » Sat Jan 11, 2020 12:36 am

Paktam wrote:
Sat Jan 05, 2019 1:03 pm
Nursahirah74 wrote:
Sat Jan 05, 2019 12:50 pm
Iskandar wrote:
Wed Dec 26, 2018 9:39 pm


Setiap manusia ada kelebihan dan kelemahan

Apa kelemahan manusia ye 😂😂
Cari kat googgle la
jangan marah marah takut nanti cepat tua Muhammad

Iskandar
Ahli Forum
Koperal
Koperal
Malaysia
Posts in topic: 4
Posts: 229
Joined: Tue Dec 25, 2018 6:36 pm
Has thanked: 9 times

Re: Cara cara mengawal kemarahan

Post by Iskandar » Sat Jan 11, 2020 12:54 am

Paktam wrote:
Tue Nov 27, 2018 8:03 pm
Topik ni mengenai cara cara mengawal kemarahan

Tolong senaraikan tips tips utk mengawal kemarahan
jangan marah marah nanti cepat tua

Iskandar
Ahli Forum
Koperal
Koperal
Malaysia
Posts in topic: 4
Posts: 229
Joined: Tue Dec 25, 2018 6:36 pm
Has thanked: 9 times

Re: Cara cara mengawal kemarahan

Post by Iskandar » Sat Jan 11, 2020 12:54 am

Paktam wrote:
Tue Nov 27, 2018 8:03 pm
Topik ni mengenai cara cara mengawal kemarahan

Tolong senaraikan tips tips utk mengawal kemarahan
jangan marah marah nanti cepat tua

Post Reply

Return to “Penjagaan Kesihatan”