Active Topics

Nama ubat2 herba

Perbincangan Dan Soal Jawap Tentang Pencegahan Penyakit

Moderator: faziaspec

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Mejor General
Mejor General
Malaysia
Posts in topic: 2
Posts: 4442
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 78 times
Gender:

PINGAT

Re: Nama ubat2 herba

Post by zylajasmine » Sun Feb 10, 2019 11:18 am

Image


10 CARA RAWAT SAKIT DENGAN HALIA


Halia sememangnya berkhasiat dan diakui baik dalam hal pemakanan mahupun perubatan tradisional. Halia berasal dari Asia Tenggara, ditanam secara meluas di seluruh dunia antaranya di India, China, Nigeria, Australia dan Thailand. Halia boleh merawat pelbagai penyakit dan kaya dengan kalium, fosforus, kalsium, protein, karbohidrat, vitamin C dan niasin. Sejak 2,500 tahun yang lalu masyarakat di China telah mengamalkan halia sebagai amalan perubatan. Tidak dinafikan, pengambilan halia dalam pemakanan harian bukan sekadar untuk membuang angin di dalam badan semata-mata, malahan mempunyai 1001 manfaat antaranya :

1. Amalkan minum air halia suam, bagi mengatasi masalah kesejukkan anggota badan terutama di bahagian tangan dan kaki.

2. Halia dimakan sebagai ulam boleh membantu dalam proses pencernaan, menghilangkan bau mulut dan sebagai penawar racun.

3. Rebusan air halia dan lemon, menghilangkan kembung perut dan dapat membuang angin di dalam usus kecil dan usus besar
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
napisah
Global Moderator
Global Moderator
Sarjan
Sarjan
Negeri Kedah, Malaysia
Posts in topic: 7
Posts: 279
Joined: Wed Nov 21, 2018 11:35 am
Mood:
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times
Gender:

PINGAT

Re: Nama ubat2 herba

Post by napisah » Tue Aug 13, 2019 11:56 am

Image

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 10
Posts: 4024
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 20 times
Gender:

PINGAT

Re: Nama ubat2 herba

Post by Nursahirah74 » Tue Aug 13, 2019 6:59 pm

napisah wrote:
Tue Aug 13, 2019 11:56 am
Image


klau aloe vera pun bole hilang kan jerawat kan :P
❤️ara 🐼

User avatar
napisah
Global Moderator
Global Moderator
Sarjan
Sarjan
Negeri Kedah, Malaysia
Posts in topic: 7
Posts: 279
Joined: Wed Nov 21, 2018 11:35 am
Mood:
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times
Gender:

PINGAT

Re: Nama ubat2 herba

Post by napisah » Wed Aug 14, 2019 10:41 am

Nursahirah74 wrote:
Tue Aug 13, 2019 6:59 pm
napisah wrote:
Tue Aug 13, 2019 11:56 am
Image


klau aloe vera pun bole hilang kan jerawat kan :P
Boleh juga.

User avatar
napisah
Global Moderator
Global Moderator
Sarjan
Sarjan
Negeri Kedah, Malaysia
Posts in topic: 7
Posts: 279
Joined: Wed Nov 21, 2018 11:35 am
Mood:
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times
Gender:

PINGAT

Re: Nama ubat2 herba

Post by napisah » Sat Aug 24, 2019 6:27 pm

Namanya rumput sambau.. Biasanya orang dok racun atau tebas buang je..

Sebenar kalu tak tahu kegunaan serta khasiat memanglah nampak tak berfaedah dan tak bermanfaat rumput ni. Sebab tu tahu dan paham bukan dok kat sijil dan seberapa jauh jarak tempat belajar dengan rumah. Alamaakkk melalut pulak komer iye... Idok lah.. Cuma nak bagi semangat supaya cintai ilmu warisan kita.

Antara khasiat pokok sambau:

Akar

Air rebusannya diminum dapat mengecutkan perut.. usus..
Merawat cirit birit
Merawat deman panas
Penyakit hati
Meranggang pengeluaran peluh

Daun

Cecair yang diperah dari daunnya kemudian ditelan mentah oleh ibu ibu yang baru melahirkan dapat memudahkan keluar uri dan merawat masaalah usus serta mengelakkak kecacingan.

Seluruhan bahagian

Air rebusannya jika dimimum mampu merawat..

Pundi kencing
Melawaskan kencing
Merawat artritis
Badan panas
Bengkak telor
Cirit
Deman kuning
Penyakit hati
Radang paru paru
Radang pundi kencing
Merawat gigi dan gusi

Air rebusannya jika dicampur dengan akar sintuk dapat digunakan untuk mencuci rambut.. merawat kelemumur.. mengurangkan rambut gugur.. merangsang pertumbuhan rambut

Kegunaan lain

Batang yang matang dan tua dianyam sebagai bakul atau apa apa alat perhiasan dan ritual.

Bijinya sebagai makanan ayam itik dan burung..

Akarnya diguna sebagai alat merenjis bertepung tawar untuk mengubati beberapa jenis penyakit.

Dah la tu.. Sikit sikit.. Mengantuk nak tulis banyak banyak.. Kalu menulis pun mengantuk.. Membaca lagi lah mengantuk..

Image

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 10
Posts: 4024
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 20 times
Gender:

PINGAT

Re: Nama ubat2 herba

Post by Nursahirah74 » Mon Aug 26, 2019 5:31 pm

napisah wrote:
Sat Aug 24, 2019 6:27 pm
Namanya rumput sambau.. Biasanya orang dok racun atau tebas buang je..

Sebenar kalu tak tahu kegunaan serta khasiat memanglah nampak tak berfaedah dan tak bermanfaat rumput ni. Sebab tu tahu dan paham bukan dok kat sijil dan seberapa jauh jarak tempat belajar dengan rumah. Alamaakkk melalut pulak komer iye... Idok lah.. Cuma nak bagi semangat supaya cintai ilmu warisan kita.

Antara khasiat pokok sambau:

Akar

Air rebusannya diminum dapat mengecutkan perut.. usus..
Merawat cirit birit
Merawat deman panas
Penyakit hati
Meranggang pengeluaran peluh

Daun

Cecair yang diperah dari daunnya kemudian ditelan mentah oleh ibu ibu yang baru melahirkan dapat memudahkan keluar uri dan merawat masaalah usus serta mengelakkak kecacingan.

Seluruhan bahagian

Air rebusannya jika dimimum mampu merawat..

Pundi kencing
Melawaskan kencing
Merawat artritis
Badan panas
Bengkak telor
Cirit
Deman kuning
Penyakit hati
Radang paru paru
Radang pundi kencing
Merawat gigi dan gusi

Air rebusannya jika dicampur dengan akar sintuk dapat digunakan untuk mencuci rambut.. merawat kelemumur.. mengurangkan rambut gugur.. merangsang pertumbuhan rambut

Kegunaan lain

Batang yang matang dan tua dianyam sebagai bakul atau apa apa alat perhiasan dan ritual.

Bijinya sebagai makanan ayam itik dan burung..

Akarnya diguna sebagai alat merenjis bertepung tawar untuk mengubati beberapa jenis penyakit.

Dah la tu.. Sikit sikit.. Mengantuk nak tulis banyak banyak.. Kalu menulis pun mengantuk.. Membaca lagi lah mengantuk..

Image



kat asrama ade ke ? @napisah
❤️ara 🐼

User avatar
napisah
Global Moderator
Global Moderator
Sarjan
Sarjan
Negeri Kedah, Malaysia
Posts in topic: 7
Posts: 279
Joined: Wed Nov 21, 2018 11:35 am
Mood:
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times
Gender:

PINGAT

Re: Nama ubat2 herba

Post by napisah » Thu Aug 29, 2019 10:10 am

Nursahirah74 wrote:
Mon Aug 26, 2019 5:31 pm
napisah wrote:
Sat Aug 24, 2019 6:27 pm
Namanya rumput sambau.. Biasanya orang dok racun atau tebas buang je..

Sebenar kalu tak tahu kegunaan serta khasiat memanglah nampak tak berfaedah dan tak bermanfaat rumput ni. Sebab tu tahu dan paham bukan dok kat sijil dan seberapa jauh jarak tempat belajar dengan rumah. Alamaakkk melalut pulak komer iye... Idok lah.. Cuma nak bagi semangat supaya cintai ilmu warisan kita.

Antara khasiat pokok sambau:

Akar

Air rebusannya diminum dapat mengecutkan perut.. usus..
Merawat cirit birit
Merawat deman panas
Penyakit hati
Meranggang pengeluaran peluh

Daun

Cecair yang diperah dari daunnya kemudian ditelan mentah oleh ibu ibu yang baru melahirkan dapat memudahkan keluar uri dan merawat masaalah usus serta mengelakkak kecacingan.

Seluruhan bahagian

Air rebusannya jika dimimum mampu merawat..

Pundi kencing
Melawaskan kencing
Merawat artritis
Badan panas
Bengkak telor
Cirit
Deman kuning
Penyakit hati
Radang paru paru
Radang pundi kencing
Merawat gigi dan gusi

Air rebusannya jika dicampur dengan akar sintuk dapat digunakan untuk mencuci rambut.. merawat kelemumur.. mengurangkan rambut gugur.. merangsang pertumbuhan rambut

Kegunaan lain

Batang yang matang dan tua dianyam sebagai bakul atau apa apa alat perhiasan dan ritual.

Bijinya sebagai makanan ayam itik dan burung..

Akarnya diguna sebagai alat merenjis bertepung tawar untuk mengubati beberapa jenis penyakit.

Dah la tu.. Sikit sikit.. Mengantuk nak tulis banyak banyak.. Kalu menulis pun mengantuk.. Membaca lagi lah mengantuk..

Image



kat asrama ade ke ? @napisah
Ada ..yg selalu kauorg cabut tu.

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 10
Posts: 4024
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 20 times
Gender:

PINGAT

Re: Nama ubat2 herba

Post by Nursahirah74 » Fri Aug 30, 2019 1:40 pm

napisah wrote:
Thu Aug 29, 2019 10:10 am
Nursahirah74 wrote:
Mon Aug 26, 2019 5:31 pm
napisah wrote:
Sat Aug 24, 2019 6:27 pm
Namanya rumput sambau.. Biasanya orang dok racun atau tebas buang je..

Sebenar kalu tak tahu kegunaan serta khasiat memanglah nampak tak berfaedah dan tak bermanfaat rumput ni. Sebab tu tahu dan paham bukan dok kat sijil dan seberapa jauh jarak tempat belajar dengan rumah. Alamaakkk melalut pulak komer iye... Idok lah.. Cuma nak bagi semangat supaya cintai ilmu warisan kita.

Antara khasiat pokok sambau:

Akar

Air rebusannya diminum dapat mengecutkan perut.. usus..
Merawat cirit birit
Merawat deman panas
Penyakit hati
Meranggang pengeluaran peluh

Daun

Cecair yang diperah dari daunnya kemudian ditelan mentah oleh ibu ibu yang baru melahirkan dapat memudahkan keluar uri dan merawat masaalah usus serta mengelakkak kecacingan.

Seluruhan bahagian

Air rebusannya jika dimimum mampu merawat..

Pundi kencing
Melawaskan kencing
Merawat artritis
Badan panas
Bengkak telor
Cirit
Deman kuning
Penyakit hati
Radang paru paru
Radang pundi kencing
Merawat gigi dan gusi

Air rebusannya jika dicampur dengan akar sintuk dapat digunakan untuk mencuci rambut.. merawat kelemumur.. mengurangkan rambut gugur.. merangsang pertumbuhan rambut

Kegunaan lain

Batang yang matang dan tua dianyam sebagai bakul atau apa apa alat perhiasan dan ritual.

Bijinya sebagai makanan ayam itik dan burung..

Akarnya diguna sebagai alat merenjis bertepung tawar untuk mengubati beberapa jenis penyakit.

Dah la tu.. Sikit sikit.. Mengantuk nak tulis banyak banyak.. Kalu menulis pun mengantuk.. Membaca lagi lah mengantuk..

Image



kat asrama ade ke ? @napisah
Ada ..yg selalu kauorg cabut tu.


ouhh.. baru saya tahu .. 😂😅😅
❤️ara 🐼

User avatar
napisah
Global Moderator
Global Moderator
Sarjan
Sarjan
Negeri Kedah, Malaysia
Posts in topic: 7
Posts: 279
Joined: Wed Nov 21, 2018 11:35 am
Mood:
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times
Gender:

PINGAT

Re: Nama ubat2 herba

Post by napisah » Fri Sep 13, 2019 5:05 pm

sya panggil pokok ketumbit.. bagus utk batuk.. cara2.. ambik 2-3 helai daun, upar bersama kapur makan dan sapu di leher airnya , ulang 2-3 kali.. inshaallah batuk akan berkurangan..
Image
picture hosting

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 10
Posts: 4024
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 20 times
Gender:

PINGAT

Re: Nama ubat2 herba

Post by Nursahirah74 » Fri Sep 13, 2019 5:16 pm

napisah wrote:
Fri Sep 13, 2019 5:05 pm
sya panggil pokok ketumbit.. bagus utk batuk.. cara2.. ambik 2-3 helai daun, upar bersama kapur makan dan sapu di leher airnya , ulang 2-3 kali.. inshaallah batuk akan berkurangan..
Image
picture hosting



Madu pun boleh hilng kan batuk jugak kan
❤️ara 🐼

Post Reply

Return to “Pencegahan Penyakit”