Active Topics

Demam Campak

Perbincangan Dan Soal Jawap Tentang Pencegahan Penyakit

Moderator: faziaspec

Post Reply
User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Mejor General
Mejor General
Malaysia
Posts in topic: 1
Posts: 4464
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 78 times
Gender:

PINGAT

Demam Campak

Post by zylajasmine » Sun Feb 10, 2019 11:37 am

DEMAM CAMPAK
@Petuadankesihatan


Sapa kena deman campak tau la macamana sakitnya dan panas serta rimasnya. Apatah lagi kalu kena kat budak budak. Deman ni pulak berjangkit pulak tu.

Kami panggil deman campak dan sekam manakala orang bandar sebut chiken pox kalu tak silap la. Penyakit macam cacar air yang mengelembung pada kulit. Bukan penyakit kena campak, itu penyakit kena dera sebab pi campak anak atau campak orang.

Jadi ini lah petuanya yang mudah dan murah.


* Bedak sejuk daun jambu

- Ambil beberapa helai daun jambu batu dan tumbuk lumat.
- Campurkan dengan bedak sejuk jenis cecair.
- Jikalau gunakan bedak sejuk yang ketul, kena tumbuk sekali kedua-duanya sampai lumat.
- Sapukan pada bintik-bintik campak.
- Ulangi langkah di atas setiap hari.
- Apabila bintik bintik merah hampir tidak kelihatan, barulah mandi dengan air yang mengandungi beberapa helai daun jambu yang telah diramas.

* Gunakan oat.

- Ambil sikit oat dan di kisar.
- Lepas tu masukkan oat yang di kisar (tak perlu terlalu lumat) masukkan dalam stokin atau uncang kain dan gosok-gosok pada badan untuk hilangkan miang badan.
- Boleh juga mandi oat dan tak perlu bilas serta tak perlu sabun.
- Cuma masukkan uncang oat dalam air dan biar dalam rendam 10-15 minit lalu mandikan pesakit.
- Kena pastikan pesakit terutama bayi tak alah pada oat ye..

* Daun semambu atau mambu atau neen

- Ambil daun mambu dan ramas daun itu dalam air.
- Mandikan dengan air ramasan daun mambu.

- Ambil dan letak daun mambu atas tilam biar pesakit tidur atasnya.

- Boleh juga tumbuk daun mambu bersama kunyit hidup dan campurkan dengan bedak sejuk.
- Sapu serta lumurkan ke seluruh badan anak.
- Ini boleh mengelakkan miang gatal dan juga elak parut.

* Daun inai

- Ambil daun inai tumbuk hingga halus kemudian campur garam dan tempek di tapak kaki.
- Lepas tu balut kaki dengan kain. Dan bagi anak kecil disarankan ikat dengan kemas dan pakaikan stokin kalau tidak umminya terpaksa keje lebih masa untuk mop lantai.
- Inai dipercayai dapat menurunkan bisa dan tompokan campak ke kaki serta elakkan miang.

* Minum air kelapa muda

- Bagi pesakit minum air kelapa muda (bukan kelapa gading atau kuning) serta makan sedikit isi kelapa untuk beberapa hari.
- Bacakan selawat syifa pada bahan dan air kelapa.

* Kerapkan mandi

- Mandi dengan perlahan dari kaki dan naik ke atas badan dan akhir sekali barulah kepala.

* Lendir ikan haruan atau belut

- Ambil lendir ikan haruan atau belut dan sapu kat campak tu.
- Kalau geli (sebab bau dia hanyir) letak sekor ikan haruan atau sekor belut dalam baldi dan mandikan pesakit dengan air tersebut.

* Daun lidah buaya

- Ambil bahagian dalam daunnya iaitu lendir dan sapu terus pada bintik campak yang bermasalah itu.

* Daun asam jawa dan bedak sejuk asli.

- Tumbuk hingga lumat daun asam jawa dan campurkan dengan bedak sejuk.
- Sapukan diseluruh badan pada waktu malam sebelum tidur.
- Pada pagi nya mandi.
- Amalkan 3 kali sehari selama 3 hari berturut-turut.


Pantang Larang Demam Campak

1. Jangan bagi kena air hujan

Dikhuatiri parut besar akan kekal. Walaupun dah sembuh sebaiknya jangan kena air hujan untuk 2 hingga 3 minggu

2. Jangan bagi makanan yang bergoreng bertumis

Pendek kata masak tak boleh letak minyak. Makanan laut pun kena elakkan termasuklah telur.

3. Mandi

Kerapkan mandi untuk turunkan suhu badan

4. Jangan mandi guna sabun

Elakkan guna sabun sebab sabun kan mengandungi bahan kimia.

5. Jangan pakai baju

Biarkan pesakit tak berbaju (ini untuk kanak kanak atau bayi, kalau orang dewasa perempuan kenalah pakai baju nipis ye tapi dalam rumah jela), dikhuatiri peluh akan membuatkan proses penyembuhan terganggu.. Biasalah ruam ni akan mengering, bila tak pakai baju proses dia akan lebih cepat)

6. Jangan garu atau kopek kuping campak. Nanti parut susah hilang

7. Sepertimana sakit mata beg

itu juga pantang larang deman campak bagi yang dah berkahwin dilarang berjimak sehingga sembuh. Sebab berjimak tu boleh berjangkit dan lambat proses sembuh.
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

abdrahim
Ahli Forum
Koperal
Koperal
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 1
Posts: 188
Joined: Tue Dec 25, 2018 8:15 pm
Mood:
Has thanked: 13 times
Gender:

Re: Demam Campak

Post by abdrahim » Sun Feb 10, 2019 12:49 pm

zylajasmine wrote:
Sun Feb 10, 2019 11:37 am
DEMAM CAMPAK
@Petuadankesihatan


Sapa kena deman campak tau la macamana sakitnya dan panas serta rimasnya. Apatah lagi kalu kena kat budak budak. Deman ni pulak berjangkit pulak tu.

Kami panggil deman campak dan sekam manakala orang bandar sebut chiken pox kalu tak silap la. Penyakit macam cacar air yang mengelembung pada kulit. Bukan penyakit kena campak, itu penyakit kena dera sebab pi campak anak atau campak orang.

Jadi ini lah petuanya yang mudah dan murah.


* Bedak sejuk daun jambu

- Ambil beberapa helai daun jambu batu dan tumbuk lumat.
- Campurkan dengan bedak sejuk jenis cecair.
- Jikalau gunakan bedak sejuk yang ketul, kena tumbuk sekali kedua-duanya sampai lumat.
- Sapukan pada bintik-bintik campak.
- Ulangi langkah di atas setiap hari.
- Apabila bintik bintik merah hampir tidak kelihatan, barulah mandi dengan air yang mengandungi beberapa helai daun jambu yang telah diramas.

* Gunakan oat.

- Ambil sikit oat dan di kisar.
- Lepas tu masukkan oat yang di kisar (tak perlu terlalu lumat) masukkan dalam stokin atau uncang kain dan gosok-gosok pada badan untuk hilangkan miang badan.
- Boleh juga mandi oat dan tak perlu bilas serta tak perlu sabun.
- Cuma masukkan uncang oat dalam air dan biar dalam rendam 10-15 minit lalu mandikan pesakit.
- Kena pastikan pesakit terutama bayi tak alah pada oat ye..

* Daun semambu atau mambu atau neen

- Ambil daun mambu dan ramas daun itu dalam air.
- Mandikan dengan air ramasan daun mambu.

- Ambil dan letak daun mambu atas tilam biar pesakit tidur atasnya.

- Boleh juga tumbuk daun mambu bersama kunyit hidup dan campurkan dengan bedak sejuk.
- Sapu serta lumurkan ke seluruh badan anak.
- Ini boleh mengelakkan miang gatal dan juga elak parut.

* Daun inai

- Ambil daun inai tumbuk hingga halus kemudian campur garam dan tempek di tapak kaki.
- Lepas tu balut kaki dengan kain. Dan bagi anak kecil disarankan ikat dengan kemas dan pakaikan stokin kalau tidak umminya terpaksa keje lebih masa untuk mop lantai.
- Inai dipercayai dapat menurunkan bisa dan tompokan campak ke kaki serta elakkan miang.

* Minum air kelapa muda

- Bagi pesakit minum air kelapa muda (bukan kelapa gading atau kuning) serta makan sedikit isi kelapa untuk beberapa hari.
- Bacakan selawat syifa pada bahan dan air kelapa.

* Kerapkan mandi

- Mandi dengan perlahan dari kaki dan naik ke atas badan dan akhir sekali barulah kepala.

* Lendir ikan haruan atau belut

- Ambil lendir ikan haruan atau belut dan sapu kat campak tu.
- Kalau geli (sebab bau dia hanyir) letak sekor ikan haruan atau sekor belut dalam baldi dan mandikan pesakit dengan air tersebut.

* Daun lidah buaya

- Ambil bahagian dalam daunnya iaitu lendir dan sapu terus pada bintik campak yang bermasalah itu.

* Daun asam jawa dan bedak sejuk asli.

- Tumbuk hingga lumat daun asam jawa dan campurkan dengan bedak sejuk.
- Sapukan diseluruh badan pada waktu malam sebelum tidur.
- Pada pagi nya mandi.
- Amalkan 3 kali sehari selama 3 hari berturut-turut.


Pantang Larang Demam Campak

1. Jangan bagi kena air hujan

Dikhuatiri parut besar akan kekal. Walaupun dah sembuh sebaiknya jangan kena air hujan untuk 2 hingga 3 minggu

2. Jangan bagi makanan yang bergoreng bertumis

Pendek kata masak tak boleh letak minyak. Makanan laut pun kena elakkan termasuklah telur.

3. Mandi

Kerapkan mandi untuk turunkan suhu badan

4. Jangan mandi guna sabun

Elakkan guna sabun sebab sabun kan mengandungi bahan kimia.

5. Jangan pakai baju

Biarkan pesakit tak berbaju (ini untuk kanak kanak atau bayi, kalau orang dewasa perempuan kenalah pakai baju nipis ye tapi dalam rumah jela), dikhuatiri peluh akan membuatkan proses penyembuhan terganggu.. Biasalah ruam ni akan mengering, bila tak pakai baju proses dia akan lebih cepat)

6. Jangan garu atau kopek kuping campak. Nanti parut susah hilang

7. Sepertimana sakit mata beg

itu juga pantang larang deman campak bagi yang dah berkahwin dilarang berjimak sehingga sembuh. Sebab berjimak tu boleh berjangkit dan lambat proses sembuh.


Betul tu kalau kena demam campak kat budak
Budak sakit tau😳😳

User avatar
feyaa27
Ahli Forum
Leftenan
Leftenan
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 3
Posts: 1027
Joined: Thu Nov 22, 2018 10:28 am
Mood:
Has thanked: 24 times
Gender:

Re: Demam Campak

Post by feyaa27 » Sun Feb 10, 2019 5:48 pm

abdrahim wrote:
Sun Feb 10, 2019 12:49 pm
zylajasmine wrote:
Sun Feb 10, 2019 11:37 am
DEMAM CAMPAK
@Petuadankesihatan


Sapa kena deman campak tau la macamana sakitnya dan panas serta rimasnya. Apatah lagi kalu kena kat budak budak. Deman ni pulak berjangkit pulak tu.

Kami panggil deman campak dan sekam manakala orang bandar sebut chiken pox kalu tak silap la. Penyakit macam cacar air yang mengelembung pada kulit. Bukan penyakit kena campak, itu penyakit kena dera sebab pi campak anak atau campak orang.

Jadi ini lah petuanya yang mudah dan murah.


* Bedak sejuk daun jambu

- Ambil beberapa helai daun jambu batu dan tumbuk lumat.
- Campurkan dengan bedak sejuk jenis cecair.
- Jikalau gunakan bedak sejuk yang ketul, kena tumbuk sekali kedua-duanya sampai lumat.
- Sapukan pada bintik-bintik campak.
- Ulangi langkah di atas setiap hari.
- Apabila bintik bintik merah hampir tidak kelihatan, barulah mandi dengan air yang mengandungi beberapa helai daun jambu yang telah diramas.

* Gunakan oat.

- Ambil sikit oat dan di kisar.
- Lepas tu masukkan oat yang di kisar (tak perlu terlalu lumat) masukkan dalam stokin atau uncang kain dan gosok-gosok pada badan untuk hilangkan miang badan.
- Boleh juga mandi oat dan tak perlu bilas serta tak perlu sabun.
- Cuma masukkan uncang oat dalam air dan biar dalam rendam 10-15 minit lalu mandikan pesakit.
- Kena pastikan pesakit terutama bayi tak alah pada oat ye..

* Daun semambu atau mambu atau neen

- Ambil daun mambu dan ramas daun itu dalam air.
- Mandikan dengan air ramasan daun mambu.

- Ambil dan letak daun mambu atas tilam biar pesakit tidur atasnya.

- Boleh juga tumbuk daun mambu bersama kunyit hidup dan campurkan dengan bedak sejuk.
- Sapu serta lumurkan ke seluruh badan anak.
- Ini boleh mengelakkan miang gatal dan juga elak parut.

* Daun inai

- Ambil daun inai tumbuk hingga halus kemudian campur garam dan tempek di tapak kaki.
- Lepas tu balut kaki dengan kain. Dan bagi anak kecil disarankan ikat dengan kemas dan pakaikan stokin kalau tidak umminya terpaksa keje lebih masa untuk mop lantai.
- Inai dipercayai dapat menurunkan bisa dan tompokan campak ke kaki serta elakkan miang.

* Minum air kelapa muda

- Bagi pesakit minum air kelapa muda (bukan kelapa gading atau kuning) serta makan sedikit isi kelapa untuk beberapa hari.
- Bacakan selawat syifa pada bahan dan air kelapa.

* Kerapkan mandi

- Mandi dengan perlahan dari kaki dan naik ke atas badan dan akhir sekali barulah kepala.

* Lendir ikan haruan atau belut

- Ambil lendir ikan haruan atau belut dan sapu kat campak tu.
- Kalau geli (sebab bau dia hanyir) letak sekor ikan haruan atau sekor belut dalam baldi dan mandikan pesakit dengan air tersebut.

* Daun lidah buaya

- Ambil bahagian dalam daunnya iaitu lendir dan sapu terus pada bintik campak yang bermasalah itu.

* Daun asam jawa dan bedak sejuk asli.

- Tumbuk hingga lumat daun asam jawa dan campurkan dengan bedak sejuk.
- Sapukan diseluruh badan pada waktu malam sebelum tidur.
- Pada pagi nya mandi.
- Amalkan 3 kali sehari selama 3 hari berturut-turut.


Pantang Larang Demam Campak

1. Jangan bagi kena air hujan

Dikhuatiri parut besar akan kekal. Walaupun dah sembuh sebaiknya jangan kena air hujan untuk 2 hingga 3 minggu

2. Jangan bagi makanan yang bergoreng bertumis

Pendek kata masak tak boleh letak minyak. Makanan laut pun kena elakkan termasuklah telur.

3. Mandi

Kerapkan mandi untuk turunkan suhu badan

4. Jangan mandi guna sabun

Elakkan guna sabun sebab sabun kan mengandungi bahan kimia.

5. Jangan pakai baju

Biarkan pesakit tak berbaju (ini untuk kanak kanak atau bayi, kalau orang dewasa perempuan kenalah pakai baju nipis ye tapi dalam rumah jela), dikhuatiri peluh akan membuatkan proses penyembuhan terganggu.. Biasalah ruam ni akan mengering, bila tak pakai baju proses dia akan lebih cepat)

6. Jangan garu atau kopek kuping campak. Nanti parut susah hilang

7. Sepertimana sakit mata beg

itu juga pantang larang deman campak bagi yang dah berkahwin dilarang berjimak sehingga sembuh. Sebab berjimak tu boleh berjangkit dan lambat proses sembuh.


Betul tu kalau kena demam campak kat budak
Budak sakit tau😳😳




Memang la sakit ..😣😮
💙FN💛

User avatar
Ikasnow
Ahli Forum
Leftenan Muda
Leftenan Muda
Malaysia
Posts in topic: 1
Posts: 918
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:14 am
Mood:
Has thanked: 5 times
Gender:

Re: Demam Campak

Post by Ikasnow » Wed Jun 12, 2019 11:25 pm

feyaa27 wrote:
Sun Feb 10, 2019 5:48 pm
abdrahim wrote:
Sun Feb 10, 2019 12:49 pm
zylajasmine wrote:
Sun Feb 10, 2019 11:37 am
DEMAM CAMPAK
@Petuadankesihatan


Sapa kena deman campak tau la macamana sakitnya dan panas serta rimasnya. Apatah lagi kalu kena kat budak budak. Deman ni pulak berjangkit pulak tu.

Kami panggil deman campak dan sekam manakala orang bandar sebut chiken pox kalu tak silap la. Penyakit macam cacar air yang mengelembung pada kulit. Bukan penyakit kena campak, itu penyakit kena dera sebab pi campak anak atau campak orang.

Jadi ini lah petuanya yang mudah dan murah.


* Bedak sejuk daun jambu

- Ambil beberapa helai daun jambu batu dan tumbuk lumat.
- Campurkan dengan bedak sejuk jenis cecair.
- Jikalau gunakan bedak sejuk yang ketul, kena tumbuk sekali kedua-duanya sampai lumat.
- Sapukan pada bintik-bintik campak.
- Ulangi langkah di atas setiap hari.
- Apabila bintik bintik merah hampir tidak kelihatan, barulah mandi dengan air yang mengandungi beberapa helai daun jambu yang telah diramas.

* Gunakan oat.

- Ambil sikit oat dan di kisar.
- Lepas tu masukkan oat yang di kisar (tak perlu terlalu lumat) masukkan dalam stokin atau uncang kain dan gosok-gosok pada badan untuk hilangkan miang badan.
- Boleh juga mandi oat dan tak perlu bilas serta tak perlu sabun.
- Cuma masukkan uncang oat dalam air dan biar dalam rendam 10-15 minit lalu mandikan pesakit.
- Kena pastikan pesakit terutama bayi tak alah pada oat ye..

* Daun semambu atau mambu atau neen

- Ambil daun mambu dan ramas daun itu dalam air.
- Mandikan dengan air ramasan daun mambu.

- Ambil dan letak daun mambu atas tilam biar pesakit tidur atasnya.

- Boleh juga tumbuk daun mambu bersama kunyit hidup dan campurkan dengan bedak sejuk.
- Sapu serta lumurkan ke seluruh badan anak.
- Ini boleh mengelakkan miang gatal dan juga elak parut.

* Daun inai

- Ambil daun inai tumbuk hingga halus kemudian campur garam dan tempek di tapak kaki.
- Lepas tu balut kaki dengan kain. Dan bagi anak kecil disarankan ikat dengan kemas dan pakaikan stokin kalau tidak umminya terpaksa keje lebih masa untuk mop lantai.
- Inai dipercayai dapat menurunkan bisa dan tompokan campak ke kaki serta elakkan miang.

* Minum air kelapa muda

- Bagi pesakit minum air kelapa muda (bukan kelapa gading atau kuning) serta makan sedikit isi kelapa untuk beberapa hari.
- Bacakan selawat syifa pada bahan dan air kelapa.

* Kerapkan mandi

- Mandi dengan perlahan dari kaki dan naik ke atas badan dan akhir sekali barulah kepala.

* Lendir ikan haruan atau belut

- Ambil lendir ikan haruan atau belut dan sapu kat campak tu.
- Kalau geli (sebab bau dia hanyir) letak sekor ikan haruan atau sekor belut dalam baldi dan mandikan pesakit dengan air tersebut.

* Daun lidah buaya

- Ambil bahagian dalam daunnya iaitu lendir dan sapu terus pada bintik campak yang bermasalah itu.

* Daun asam jawa dan bedak sejuk asli.

- Tumbuk hingga lumat daun asam jawa dan campurkan dengan bedak sejuk.
- Sapukan diseluruh badan pada waktu malam sebelum tidur.
- Pada pagi nya mandi.
- Amalkan 3 kali sehari selama 3 hari berturut-turut.


Pantang Larang Demam Campak

1. Jangan bagi kena air hujan

Dikhuatiri parut besar akan kekal. Walaupun dah sembuh sebaiknya jangan kena air hujan untuk 2 hingga 3 minggu

2. Jangan bagi makanan yang bergoreng bertumis

Pendek kata masak tak boleh letak minyak. Makanan laut pun kena elakkan termasuklah telur.

3. Mandi

Kerapkan mandi untuk turunkan suhu badan

4. Jangan mandi guna sabun

Elakkan guna sabun sebab sabun kan mengandungi bahan kimia.

5. Jangan pakai baju

Biarkan pesakit tak berbaju (ini untuk kanak kanak atau bayi, kalau orang dewasa perempuan kenalah pakai baju nipis ye tapi dalam rumah jela), dikhuatiri peluh akan membuatkan proses penyembuhan terganggu.. Biasalah ruam ni akan mengering, bila tak pakai baju proses dia akan lebih cepat)

6. Jangan garu atau kopek kuping campak. Nanti parut susah hilang

7. Sepertimana sakit mata beg

itu juga pantang larang deman campak bagi yang dah berkahwin dilarang berjimak sehingga sembuh. Sebab berjimak tu boleh berjangkit dan lambat proses sembuh.


Betul tu kalau kena demam campak kat budak
Budak sakit tau😳😳




Memang la sakit ..😣😮

kann , bila kena demam campak memang sakit gila 😂
💚iqa💚

User avatar
feyaa27
Ahli Forum
Leftenan
Leftenan
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 3
Posts: 1027
Joined: Thu Nov 22, 2018 10:28 am
Mood:
Has thanked: 24 times
Gender:

Re: Demam Campak

Post by feyaa27 » Wed Jun 12, 2019 11:28 pm

Ikasnow wrote:
Wed Jun 12, 2019 11:25 pm
feyaa27 wrote:
Sun Feb 10, 2019 5:48 pm
abdrahim wrote:
Sun Feb 10, 2019 12:49 pm




Betul tu kalau kena demam campak kat budak
Budak sakit tau😳😳




Memang la sakit ..😣😮

kann , bila kena demam campak memang sakit gila 😂



Betul tu.... Saya tak pernah kena lagi
💙FN💛

User avatar
nananazeri
Ahli Forum
Mejor
Mejor
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 1
Posts: 1606
Joined: Thu Nov 22, 2018 10:33 am
Mood:
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times
Gender:

Re: Demam Campak

Post by nananazeri » Thu Jun 13, 2019 12:03 am

feyaa27 wrote:
Wed Jun 12, 2019 11:28 pm
Ikasnow wrote:
Wed Jun 12, 2019 11:25 pm
feyaa27 wrote:
Sun Feb 10, 2019 5:48 pm






Memang la sakit ..😣😮

kann , bila kena demam campak memang sakit gila 😂



Betul tu.... Saya tak pernah kena lagi
Sama LA saya pon take pernah
Nn🙈💜

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 2
Posts: 4028
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 20 times
Gender:

PINGAT

Re: Demam Campak

Post by Nursahirah74 » Fri Jun 14, 2019 11:55 pm

nananazeri wrote:
Thu Jun 13, 2019 12:03 am
feyaa27 wrote:
Wed Jun 12, 2019 11:28 pm
Ikasnow wrote:
Wed Jun 12, 2019 11:25 pm



kann , bila kena demam campak memang sakit gila 😂



Betul tu.... Saya tak pernah kena lagi
Sama LA saya pon take pernah




Aq pernah kena...tapi sekejap je. ;)
❤️ara 🐼

User avatar
feyaa27
Ahli Forum
Leftenan
Leftenan
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 3
Posts: 1027
Joined: Thu Nov 22, 2018 10:28 am
Mood:
Has thanked: 24 times
Gender:

Re: Demam Campak

Post by feyaa27 » Sat Aug 03, 2019 3:55 pm

nananazeri wrote:
Thu Jun 13, 2019 12:03 am
feyaa27 wrote:
Wed Jun 12, 2019 11:28 pm
Ikasnow wrote:
Wed Jun 12, 2019 11:25 pm



kann , bila kena demam campak memang sakit gila 😂



Betul tu.... Saya tak pernah kena lagi
Sama LA saya pon take pernah


Nanti kena LA tu :)
💙FN💛

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 2
Posts: 4028
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 20 times
Gender:

PINGAT

Re: Demam Campak

Post by Nursahirah74 » Sun Aug 04, 2019 2:35 am

feyaa27 wrote:
Sat Aug 03, 2019 3:55 pm
nananazeri wrote:
Thu Jun 13, 2019 12:03 am
feyaa27 wrote:
Wed Jun 12, 2019 11:28 pm





Betul tu.... Saya tak pernah kena lagi
Sama LA saya pon take pernah


Nanti kena LA tu :)
apa tanda2 diab
❤️ara 🐼

Post Reply

Return to “Pencegahan Penyakit”