Active Topics

Solat Sunat

Perbincangan Soal Fardhu A'in

Moderator: yatiyusof

Post Reply
User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Mejor General
Mejor General
Malaysia
Posts in topic: 19
Posts: 4468
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 79 times
Gender:

PINGAT

Re: Solat Sunat

Post by zylajasmine » Sat Feb 16, 2019 7:42 pm

Nursahirah74 wrote:
Wed Feb 06, 2019 1:43 am
zylajasmine wrote:
Sun Feb 03, 2019 4:07 pm
Solat Tahajud memiliki manfaat yang sangat besar jika dikerjakan secara rutin setiap malam.

Kerana manfaat ini pula, mengapa sehingga solat tahajud sangat dianjurkan bagi umat muslim.

Banyak dalil-dalil, baik itu Al-Qur'an mahupun hadis yang memberikan penjelasan tentang kandungan manfaat yang dimiliki oleh solat sepertiga malam ini.

Beberapa diantaranya seperti, penghapus dosa, pembuka rezeki, pengabul doa, dan masih banyak lagi.

Tentunya, semua itu hanya dapat diraih jika kita rajin untuk bertahajud.

Mungkin, ini pula yang menjadi sebab,

Rasulullah di sepanjang hidupnya tidak pernah meninggalkan solat tahajud.

Bahkan, dalam sebuah riwayat dikatakan bahawa, sebelum solat lima waktu diwajibkan kepada Rasulullah,

Perintah melaksanakan solat tahajudlah yang pertama kali diterima oleh beliau dari Allah SWT.

🐝🐝🐝

Tapi macam mana ajar diri ni supaya bangun malam
Semuanya bermula dengan niat disertakan dengan mind set. 👍
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Mejor General
Mejor General
Malaysia
Posts in topic: 19
Posts: 4468
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 79 times
Gender:

PINGAT

Re: Solat Sunat

Post by zylajasmine » Sat Feb 16, 2019 8:20 pm

Macam mana nak rajin buat solat Dhuha?

Saya ada 1 tips. Nak tahu apa dia?

Korang ajak orang lain solat dhuha sama ada korang buat status FB, twitter ataupun mulut ke mulut. Walaupun masa tu korang BELUM solat dhuha lagi. Sebab apa?

Sebab lepas korang dah ajak, nanti akan timbul 1 perasaan dalam diri korang,"Eh, aku dah ajak orang. Takkan aku tak buat.. nanti aku cakap tak serupa bikin."Akhirnya korang AKAN BUAT juga walaupun berat. Tapi kalau korang tak buat, SEKURANGNYA akan ada rasa serba salah dalam diri korang. Itu tanda adanya IMAN.

Tapi macam tak ikhlas je?

Saya nak bagitau korang, ikhlas ni BUKAN boleh dapat dalam 1 hari! Takkan boleh.

Sebab ikhlas ni salah 1 "karamah" (kelebihan luar biasa) kepada orang awam.Korang kena buat hari-hari WALAUPUN terpaksa.

Walaupun tak ikhlas. Nanti akan sampai 1 masa, Allah akan kurniakan ikhlas dalam hati.
Serius.
Tak percaya, cuba dulu. Tak cuba lagi mana tahu.


#TheWritersOfficial
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
zylajasmine
Global Moderator
Global Moderator
Mejor General
Mejor General
Malaysia
Posts in topic: 19
Posts: 4468
Joined: Mon Nov 19, 2018 9:03 pm
Mood:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 79 times
Gender:

PINGAT

Re: Solat Sunat

Post by zylajasmine » Tue Mar 19, 2019 1:36 pm

🕌 Fadilat Sujud 🕌

Rasulullahi saw bersabda

"Kamu harus banyak sujud, sebab setiap kamu bersujud kepada Allah satu kali, Dia pasti mengangkat kamu satu derajat dan menghapus satu dosa darimu"

📜HR Muslim, Tirmizi dan Nasa'i

Cara banyakkan sujud
1⃣Melakukan solat-solat sunat
2⃣Membaca Al-Quran sehingga bertemu ayat bertanda sujud tilawah

*🐲Dragon Red 🔴*
*🧕🏻Tengku 🅰ira 🌹*
*❀﷽❀*
💖🌹ZylaJasmine🌹💖

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 17
Posts: 4034
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 20 times
Gender:

PINGAT

Re: Solat Sunat

Post by Nursahirah74 » Sun Mar 24, 2019 8:37 pm

zylajasmine wrote:
Sat Feb 16, 2019 8:20 pm
Macam mana nak rajin buat solat Dhuha?

Saya ada 1 tips. Nak tahu apa dia?

Korang ajak orang lain solat dhuha sama ada korang buat status FB, twitter ataupun mulut ke mulut. Walaupun masa tu korang BELUM solat dhuha lagi. Sebab apa?

Sebab lepas korang dah ajak, nanti akan timbul 1 perasaan dalam diri korang,"Eh, aku dah ajak orang. Takkan aku tak buat.. nanti aku cakap tak serupa bikin."Akhirnya korang AKAN BUAT juga walaupun berat. Tapi kalau korang tak buat, SEKURANGNYA akan ada rasa serba salah dalam diri korang. Itu tanda adanya IMAN.

Tapi macam tak ikhlas je?

Saya nak bagitau korang, ikhlas ni BUKAN boleh dapat dalam 1 hari! Takkan boleh.

Sebab ikhlas ni salah 1 "karamah" (kelebihan luar biasa) kepada orang awam.Korang kena buat hari-hari WALAUPUN terpaksa.

Walaupun tak ikhlas. Nanti akan sampai 1 masa, Allah akan kurniakan ikhlas dalam hati.
Serius.
Tak percaya, cuba dulu. Tak cuba lagi mana tahu.


#TheWritersOfficial


Hmm, kalau solat sunat sebelum solat fardhu apa fadhilatnya
🤔🤔
❤️ara 🐼

User avatar
Paktam
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 9
Posts: 3567
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:21 am
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times
Gender:

PINGAT

Re: Solat Sunat

Post by Paktam » Sun Mar 24, 2019 11:28 pm

Nursahirah74 wrote:
Sun Mar 24, 2019 8:37 pm
zylajasmine wrote:
Sat Feb 16, 2019 8:20 pm
Macam mana nak rajin buat solat Dhuha?

Saya ada 1 tips. Nak tahu apa dia?

Korang ajak orang lain solat dhuha sama ada korang buat status FB, twitter ataupun mulut ke mulut. Walaupun masa tu korang BELUM solat dhuha lagi. Sebab apa?

Sebab lepas korang dah ajak, nanti akan timbul 1 perasaan dalam diri korang,"Eh, aku dah ajak orang. Takkan aku tak buat.. nanti aku cakap tak serupa bikin."Akhirnya korang AKAN BUAT juga walaupun berat. Tapi kalau korang tak buat, SEKURANGNYA akan ada rasa serba salah dalam diri korang. Itu tanda adanya IMAN.

Tapi macam tak ikhlas je?

Saya nak bagitau korang, ikhlas ni BUKAN boleh dapat dalam 1 hari! Takkan boleh.

Sebab ikhlas ni salah 1 "karamah" (kelebihan luar biasa) kepada orang awam.Korang kena buat hari-hari WALAUPUN terpaksa.

Walaupun tak ikhlas. Nanti akan sampai 1 masa, Allah akan kurniakan ikhlas dalam hati.
Serius.
Tak percaya, cuba dulu. Tak cuba lagi mana tahu.


#TheWritersOfficial


Hmm, kalau solat sunat sebelum solat fardhu apa fadhilatnya
🤔🤔
Haah la ..saya nak tahu jgk
🙈 NI M€¥¥ NI 🙈

Post Reply

Return to “Fardhu A'in”