Active Topics

MENGENAL TUMBUH TUMBUHAN.

Forum Berkaitan Pendidikan, Matapelajaran Dan sekolah

Moderators: zylajasmine, napisah

Post Reply
User avatar
nananazeri
Ahli Forum
Mejor
Mejor
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 40
Posts: 1606
Joined: Thu Nov 22, 2018 10:33 am
Mood:
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times
Gender:

Re: MENGENAL TUMBUH TUMBUHAN.

Post by nananazeri » Sat Feb 09, 2019 2:03 pm

napisah wrote:
Sat Feb 09, 2019 1:03 am
nananazeri wrote:
Wed Feb 06, 2019 4:00 pm
napisah wrote:
Wed Feb 06, 2019 3:53 pm


Pemalu macam awak ke? :D
Pemalu mcm saye lah 🙈
Ya ke nananazeri pemalu.? Tak tahu pulak selama ni. :lol:
Lakonan semata 2 je😀
Nn🙈💜

User avatar
feyaa27
Ahli Forum
Leftenan
Leftenan
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 30
Posts: 1027
Joined: Thu Nov 22, 2018 10:28 am
Mood:
Has thanked: 24 times
Birthday
Gender:

Re: MENGENAL TUMBUH TUMBUHAN.

Post by feyaa27 » Sat Feb 09, 2019 8:26 pm

nananazeri wrote:
Sat Feb 09, 2019 2:03 pm
napisah wrote:
Sat Feb 09, 2019 1:03 am
nananazeri wrote:
Wed Feb 06, 2019 4:00 pm

Pemalu mcm saye lah 🙈
Ya ke nananazeri pemalu.? Tak tahu pulak selama ni. :lol:
Lakonan semata 2 je😀


Tu la saya pon tak percaya yang @nananazeri tu pemalu
💙FN💛

User avatar
napisah
Global Moderator
Global Moderator
Sarjan
Sarjan
Negeri Kedah, Malaysia
Posts in topic: 21
Posts: 276
Joined: Wed Nov 21, 2018 11:35 am
Mood:
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times
Gender:

PINGAT

Re: MENGENAL TUMBUH TUMBUHAN.

Post by napisah » Sat Feb 09, 2019 10:11 pm

feyaa27 wrote:
Sat Feb 09, 2019 8:26 pm
nananazeri wrote:
Sat Feb 09, 2019 2:03 pm
napisah wrote:
Sat Feb 09, 2019 1:03 am


Ya ke nananazeri pemalu.? Tak tahu pulak selama ni. :lol:
Lakonan semata 2 je😀


Tu la saya pon tak percaya yang @nananazeri tu pemalu
Kan2.

User avatar
Paktam
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 69
Posts: 3547
Joined: Thu Nov 22, 2018 9:21 am
Has thanked: 15 times
Been thanked: 9 times
Gender:

PINGAT

Re: MENGENAL TUMBUH TUMBUHAN.

Post by Paktam » Sun Feb 10, 2019 10:52 am

napisah wrote:
Sat Feb 09, 2019 10:11 pm
feyaa27 wrote:
Sat Feb 09, 2019 8:26 pm
nananazeri wrote:
Sat Feb 09, 2019 2:03 pm


Lakonan semata 2 je😀


Tu la saya pon tak percaya yang @nananazeri tu pemalu
Kan2.
Pemalu? Saya rasa tidal kot
🙈 NI M€¥¥ NI 🙈

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 55
Posts: 4002
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 20 times
Gender:

PINGAT

Re: MENGENAL TUMBUH TUMBUHAN.

Post by Nursahirah74 » Sun Feb 10, 2019 12:12 pm

POKOK BUNGA MATAHARI
Image
❤️ara 🐼

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 55
Posts: 4002
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 20 times
Gender:

PINGAT

Re: MENGENAL TUMBUH TUMBUHAN.

Post by Nursahirah74 » Sun Feb 10, 2019 12:13 pm

Cara menanam bunga ini adalah dengan mengambil biji benih daripada bunga pertama induknya ditabur dalam bekas yang mengandungi tanah basah. Ia mudah bercambah dan cepat membesar. Pindahkan ke polibeg untuk memberi peluang kepada setiap anak benih itu membesar tanpa berlaku perebutan baja dalam ruang bekas yang padat. Proses tumbesarannya adalah cepat dan boleh dijadikan stok pusingan untuk proses penanaman semula pokok menggantikan pokok lama. Kaedah penanaman berkelompok dikenal pasti mampu menyerlahkan pemandangan yang menarik. Sesetengah pakar landskap mengklasifikasikan kaedah itu sebagai mencipta semak (bush) bagi hiasan taman. Cubalah menanam kira-kira 20 polibeg pokok bunga butang dalam satu garisan bulat dan pada garis pusat bulatan itu ditanam pula dengan pokok bunga matahari. Keindahannya pasti terserlah. Penanam juga boleh membina batas mengikut kreativiti tersendiri dengan kombinasi bunga butang yang pelbagai warna bersama serlahan kuning terang bunga matahari. Siraman mesti dilakukan sekurang-kurangnya sekali sehari hari. Penggunaan tanah gembur dan baja organik yang dihasilkan daripada najis haiwan reput, kompos dan tanah bakar amat disyorkan bagi memastikan kesuburan pokok dan wujudnya proses membaiki struktur tanah.
❤️ara 🐼

User avatar
feyaa27
Ahli Forum
Leftenan
Leftenan
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 30
Posts: 1027
Joined: Thu Nov 22, 2018 10:28 am
Mood:
Has thanked: 24 times
Birthday
Gender:

Re: MENGENAL TUMBUH TUMBUHAN.

Post by feyaa27 » Tue Feb 12, 2019 5:43 pm

Nursahirah74 wrote:
Sun Feb 10, 2019 12:12 pm
POKOK BUNGA MATAHARI
Image


Wow lawa nya pokok bunga matahari ni .
💙FN💛

User avatar
Nursahirah74
Junior Moderator
Junior Moderator
Brigadier General
Brigadier General
Malaysia
Posts in topic: 55
Posts: 4002
Joined: Thu Nov 22, 2018 3:35 pm
Mood:
Has thanked: 20 times
Gender:

PINGAT

Re: MENGENAL TUMBUH TUMBUHAN.

Post by Nursahirah74 » Wed Feb 13, 2019 11:24 pm

feyaa27 wrote:
Tue Feb 12, 2019 5:43 pm
Nursahirah74 wrote:
Sun Feb 10, 2019 12:12 pm
POKOK BUNGA MATAHARI
Image


Wow lawa nya pokok bunga matahari ni .

Kan lawakan 😊😊😂
❤️ara 🐼

User avatar
feyaa27
Ahli Forum
Leftenan
Leftenan
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 30
Posts: 1027
Joined: Thu Nov 22, 2018 10:28 am
Mood:
Has thanked: 24 times
Birthday
Gender:

Re: MENGENAL TUMBUH TUMBUHAN.

Post by feyaa27 » Thu Feb 14, 2019 11:24 pm

Nursahirah74 wrote:
Wed Feb 13, 2019 11:24 pm
feyaa27 wrote:
Tue Feb 12, 2019 5:43 pm
Nursahirah74 wrote:
Sun Feb 10, 2019 12:12 pm
POKOK BUNGA MATAHARI
Image


Wow lawa nya pokok bunga matahari ni .

Kan lawakan 😊😊😂



Lawanya ...sayaa nak pergi kat tempat macam tu la ..banyak pokok matahari ...

User avatar
nananazeri
Ahli Forum
Mejor
Mejor
Negeri Perak, Malaysia
Posts in topic: 40
Posts: 1606
Joined: Thu Nov 22, 2018 10:33 am
Mood:
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times
Gender:

Re: MENGENAL TUMBUH TUMBUHAN.

Post by nananazeri » Sat Feb 16, 2019 3:28 pm

feyaa27 wrote:
Sat Feb 09, 2019 8:26 pm
nananazeri wrote:
Sat Feb 09, 2019 2:03 pm
napisah wrote:
Sat Feb 09, 2019 1:03 am


Ya ke nananazeri pemalu.? Tak tahu pulak selama ni. :lol:
Lakonan semata 2 je😀


Tu la saya pon tak percaya yang @nananazeri tu pemalu
Bukan senang tau
Nn🙈💜

Post Reply

Return to “Pendidikan Dan Sekolah”